Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Bajkoterapia

Polega na doborze odpowiedniej literatury dla dzieci i pracy z nią. Celem bajkoterapii jest lepsze zrozumienie dziecka oraz jego problemu. Dostarczenie mu wiedzy oraz pozytywnych wzorców zachowania, sprawia, że dziecko poznaje różne sposoby myślenia jak i działania, dzięki czemu potrafi sam stawić czoła problemom. Są trzy rodzaje bajek terapeutycznych:

Bajka relaksacyjna powinna wywoływać rozluźnienie i odprężenie. Ważne jest, aby zapewnić odpowiedni nastrój- zgasić światło, włączyć odpowiednią muzykę, mówić spokojnym głosem. Dziecko powinno słuchać w wygodnej dla niego pozycji.

Bajka psychoedukacyjna ma na celu poszerzenie repertuaru zachowań dziecka, poprzez poznanie bohatera bajki, który ma podobny problem. Bajki psychoedukacyjne powinny opowiadać o emocjach, o rozpoznawaniu ich i nazywaniu. Bajki te wspierają proces wychowania poprzez wskazanie właściwego zachowania w określonej sytuacji.

Autorką bajek relaksacyjnych i psychoedukacyjnych jest Dyrektor Fioletowej Sowy Karolina Stroińska, przykładowe bajki można zobaczyć tutaj

Bajka psychoterapeutyczna jest najdłuższa. Powinna być starannie dobrana do indywidualnego przypadku lub napisana na potrzeby dziecka. Jej zadaniem jest obniżenie lęku, dowartościowanie, wskazanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Po wysłuchaniu bajki dziecko albo ją przyjmie, albo odrzuci. Jeżeli treść bajki budzi żywe zainteresowanie dziecka, to znak, że silnie utożsamia się z bohaterem. Redukcja lęku następuje poprzez kontakt z podobnym problemem oraz odnalezienie sposobu rozwiązania go. Emocje zostają nazwane, a lęk stopniowo oswojony. Zajęcia z bajką psychoterapeutyczną będą odbywać się indywidualnie i tylko po wcześniejszej konsultacji z rodzicem.